عدالت منصفانه در برابر فایده باورى
پرسش اصلى در کتاب حقوق خلق ها چنین است: آیا دمکراسى و آموزش هاى فراگیر و تمامیت خواه دینى و غیر دینى با یکدیگر همخوان هستند؟ رولز پاسخ مى دهد: آرى! به این شرط که پاى بندى و اجراى تحمل و روادارى وجود داشته باشد. خواست شکوفایى فردى، از یک سو، و اجراى عدالت و انجام رفتار عادلانه، از دیگر سوى، موضوعى است که از زمان توماس هابز مورد توجه بوده است. مفهوم کلاسیک برابرى نزد ارسطو، در دوران ما به عنوان اصلى با اعتبار جهانى فهمیده مى شود که در همان حال، محدود کنندۀ اختیارات طبیعى فرد است. بنابراین، دراندیشیدگى هاى مربوط به “حق طبیعى” و هنجارهاى اخلاقى براى همه به یک سان اعتبار داشته و جهان شمولند. جان رولز هم، مانند افلاطون و ارسطو، عدالت را به معنى برترین و نخستین فضیلت نهادهاى اجتماعى مى بیند. انگاشت رولز مبنى بر عدالت منصفانه است، عدالتى که ویژه نما و بنیان نهادهاى سیاسى است و آن را به طور فشرده در جهار تز پایه اى بیان مى کند: [۶]׳
- عدالت منصفانه در برابر فایده باورى موضع گرفته و مى ایستد. ׳
برچسب ها : ,